Yazar "Korkmaz, Zübeyde" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Acil Servise Hasta Müracaatı Çalışan Doktorlara Göre Değişiyor Mu? : Özgün Bir Çalışma(Aksaray Üniversitesi, 2021) Şahin, Taner; Aslaner, Humeyra; Korkmaz, Zübeyde; Altuntaş, Mükerrem; Erkan, Mustafa; Çelik, MuratGiriş/Amaç: Acil servisler hastanelerde hasta yoğunluğunun en fazla olduğu birimlerin başında gelmektedir. Nöbetlere göre değişmekle beraber acil servis çalışanları arasında özellikle bazı doktorların çalışma gününde acil servise daha fazla veya daha sıkıntılı hasta geldiği inanışı yaygındır. Bu doktorlar çalışanlar arasında literatürde “ black cloud”, ülkemizde ise “ uğursuz”, “şanssız“ veya ”düztaban“ olarak nitelendirilmektedir. Ayrıca haftanın belli günlerinde acil servise hasta giriş sayısının daha fazla olduğuna inanılmaktadır. Bu çalışmamızdaki birincil amacımız; Kayseri Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Tıp Kliniğini eğitim biriminde görevli acil tıp uzmanı ve asistanları arasında 1 Ocak 2017- 30 Haziran 2018 tarihleri arasında hasta müracaatının çalışan doktorlara göre değişip değişmediğini araştırmak, ikincil amacımız ise; haftanın günlerine göre hasta müracaatının değişip değişmediğini tespit etmektir. Gereç/Yöntem: Kayseri Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Tıp Kliniğinde görevli tüm çalışanlara anket yöntemiyle acil servisin birimlerinde hangi doktorun çalıştığında daha fazla hasta geldiği ve daha yoğun hasta gelişi olduğu, yani kendilerine göre hangi doktorun “düztaban” olduğu anket yöntemi ile sorulmuştur. Ayrıca çalışanlarına göre; haftanın hangi gününün daha yoğun olduğunu düşündükleri de sorulmuştur. Elde edilen anket sonuçları ile HBYS üzerinden 1 Ocak 2017-30 Haziran 2018 tarihleri arasındaki sayısal veriler kıyaslanarak SPSS 22 programı yardımı ile verilerin analizleri yapılmıştır. Tartışma ve Sonuç: Literatürde çalışanların “black cloud” algıları genellikle algıdan ibarettir. Çalışmamızda; çalışanların algılarına göre nöbeti en yoğun geçen ve en ağır hasta kabulü yapan acil tıp uzmanı ile nitel veriler arasında fark vardır. Ancak nitel verilere göre tüm ATU’lar iş yükünü eşit paylaşmaktadır. Acil servise en çok hasta kabulünün yapıldığı gün pazartesidir.Öğe Çocuk cinsel istismarının tanılama adli ve sosyal sürecinde pediatri hemşireleri(J For Med, 2018) Korkmaz, Zübeyde; Sarıgül, Sevgi SümerliAMAÇ: Çocuk cinsel istismarının tanılama, adli ve sosyal sürecinde sağlık bakım profesyonellerinin önemli sorumlulukları vardır. İstismar gerçekleştikten sonra çocukla karşılaşma olasılığı yüksek olan hekim, hemşire gibi sağlık çalışanlarının konu hakkındaki bilgi eksiklerinin belirlenmesi ve giderilmesi önemlidir. YÖNTEM: Araştırma çocuk cinsel istismarının tanılanması, adli ve sosyal süreç konularındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi amacıyla 206 pediatri hemşiresi ile tanımlayıcı kesitsel olarak yapılmıştır. Veriler 52 soruluk veri toplama formu ile toplanmıştır. Değerlendirmede sayı ve yüzde, ki-kare testi kullanılmış, anlamlılık değeri p<0,05 kabul edilmiştir. BULGULAR: Hemşirelerin istismarı bildirme eğilimi yüksek, adli ve sosyal süreç konularındaki bilgi düzeyi düşüktür. Yaş, çalışma yılı, çalışılan birim, eğitim alma konu hakkındaki bilgi düzeyini arttırmakta etkilidir (p<0,05). SONUÇ: Çocuk cinsel istismarı konusunda eğitim alma, yaş ve mesleki deneyimin artması hemşirelerin tanılama, adli ve sosyal süreç konularındaki bilgi düzeylerini arttırmaktadır. Hemşire ve diğer sağlık çalışanlarının çocuk cinsel istismarı konusunda belirli aralıklarla eğitimlere dahil edilmesi, daha yaygın araştırmalar yapılması önerilebilir.Öğe Çocukların fiziksel aktivite, obezite düzeylerinin incelenmesi: Kayseri ili örneği(2021) Korkmaz, Zübeyde; Kaya Erten, Zeliha; Toksarı, Mehmet DuranAmaç: İlkokul öğrencilerinin fiziksel aktivite ve obezite düzeylerini araştırmaktır.Yöntem: Çalışma 8-10 yaş arasındaki 529 öğrencinin katılımıyla tamamlandı. Çocukların boy ve kilodeğerleri ölçüldü ve beden kütle indeksleri hesaplandı. Fiziksel Aktivite Soru Formu kullanılarak fizikselaktivite düzeyleri değerlendirildi. Tanımlayıcı istatistikler, student-t testi ve ANOVA testleri kullanılarakistatistik analizler yapıldı.Bulgular: Kızların 25.1’inin, erkeklerin 23.1’inin fazla kilolu ve obez olduğu bulundu. Genel olarakerkeklerin kızlara göre fiziksel aktivite puanları daha yüksekti (p<0,05). 10 yaş grubunda kız ve erkeklerinfiziksel aktivite puan ortalamaları arasında fark bulunmadı (p>0.05). 10 yaş grubundaki kız ve erkekçocukların 8 ve 9 yaş grubundakilerden fiziksel olarak daha aktif oldukları görüldü (p>0.05). Obezitesınıflandırmasına göre fiziksel aktivite düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmazken(p>0.05), obez düzeyde olan kız ve erkeklerin en düşük fiziksel aktivite puanına sahip olduğu görüldü.Sonuç ve Öneriler: Çalışmaya katılan çocukların yaklaşık dörtte birinin fazla kilolu/obez ve orta düzeydefiziksel aktiviteye sahip oldukları belirlendi Obezite ile mücadele ve fiziksel aktivite düzeylerininartırılmasına yönelik hem ebeveyn hem de çocuklara doğru beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktiviteninönemi konularında eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir. Purpose: To investigate the physical activity and obesity levels in primary school students. Method: This study was conducted on 529 students aged 8-10 years. The height and weight values of the children were measured and their body mass indexes were calculated. Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) levels were evaluated using the Physical Activity Questionnaire for Older Children. Statistical analysis was performed using descriptive statistics, t-test and ANOVA tests. Statistical significance level was accepted as p0.05). It was observed that girls and boys at the age of 10 were more physically active than those in the 8 and 9 age groups (p>0.05). While there was no significant difference between physical activity levels according to obesity classification (p>0.05), it was observed that those who were obese had the lowest physical activity scores. Conclusion and Suggestions: It was determined that about a quarter of the children participating in the study were overweight/obese and had moderate physical activity. It is recommended to organize training programs on proper nutrition habits and the importance of physical activity for both parents and children to combat obesity and increase physical activity levels.Öğe DETERMINING THE EFFECT OF THE PUBLIC HEALTH NURSING PRACTICES ON IMMIGRANT WOMEN'S QUALITY OF LIFE AND HEALTHY LIFESTYLE BEHAVIORS(İnönü Üniversitesi, 2020) Erten, Zeliha Kaya; Şahin, Funda Tuncer; Korkmaz, Zübeyde; Yılmaz, MerveImmigrant health has been one of the most important health problems in recent years. Therefore, immigrant health should be supported by primary health care. The objective of this study is to be able to understand the power of the nurses working in primary health care services in protection and development of immigrant women’s health. Research sample included 24 immigrant women. The practice lasted for 3 months. The research teams have visited the homes of the women once a week. Total score average of the women was found as 95.45±15.31 before performing the Healthy Lifestyle Behavior Scale (HLBS). After performing the HLBS the total score was found as 115.88±18.19. The score average after HLBS was found statistically significant and higher when compared to the before (p<0.00). Significant positive development was also observed in the mental and physical aspects, which are components of the quality of life of women. Consequently, the health training given and interventions performed by home visits affected to healthy lifestyle behavior and life quality in a positive way.Öğe HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE KAVRAM HARİTASININ PROBLEM ÇÖZME VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME DÜZEYLERİNE ETKİSİ(2017) Erdem, Emine; Efe, Yağmur Sezer; Başdaş, Öznur; Bayat, Meral; Korkmaz, Zübeyde; Uslu, NevinGiriş: Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin, problem çözme ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmek için probleme dayalı öğretim, kavram haritası gibi farklı öğretim yöntemlerinin kullanılması önerilmektedir. Bu araştırma, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeyine etkisini belirlemek amacı ile eğitim müdahaleli yarı deneysel çalışma olarak yapılmıştır. Yöntem: Çalışma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında entegre müfredat uygulanan bir Sağlık Bilimleri Fakültesi'nin intörn hemşirelik öğrencileriyle (n=65) yapılmıştır. Çalışmada, pediatri kliniklerinde uygulama yapan öğrencilerle vaka tartışmaları kavram haritası yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Veriler öntest-sontest şeklinde anket formu, Problem Çözme Envanteri (PÇE) ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ) ile toplanmıştır.Bulgular: İntörn hemşirelik öğrencilerinin; %63.0'ünün 21-23 yaş arasında, %73.8'inin kız olduğu ve %93.8'nin internet kullandığı belirlenmiştir. Kavram haritası yöntemi ile yapılan vaka tartışmaları sonrası intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerinin olumlu yönde etkilendiği belirlenmiştir. Sonuç: Çalışmada, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerini olumlu etkilediği bulunmuştur. Hemşirelik eğitiminde, öğrencilerin problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerinin güçlendirilmesinde kavram haritası yönteminin kullanılması önerilebilir.Öğe Hemşirelik öğrencilerinde kavram haritasının problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi(ERÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017) Korkmaz, Zübeyde; Erdem, Emine; Efe, Yağmur Sezer; Başdaş, Öznur; Bayat, MeralGiriş: Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin, problem çözme ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmek için probleme dayalı öğretim, kavram haritası gibi farklı öğretim yöntemlerinin kullanılması önerilmektedir. Bu araştırma, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeyine etkisini belirlemek amacı ile eğitim müdahaleli yarı deneysel çalışma olarak yapılmıştır. Yöntem: Çalışma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında entegre müfredat uygulanan bir Sağlık Bilimleri Fakültesi’nin intörn hemşirelik öğrencileriyle (n=65) yapılmıştır. Çalışmada, pediatri kliniklerinde uygulama yapan öğrencilerle vaka tartışmaları kavram haritası yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Veriler öntest-sontest şeklinde anket formu, Problem Çözme Envanteri (PÇE) ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ) ile toplanmıştır. Bulgular: İntörn hemşirelik öğrencilerinin; % 63.0’ünün 21-23 yaş arasında, %73.8’inin kız olduğu ve %93.8’nin internet kullandığı belirlenmiştir. Kavram haritası yöntemi ile yapılan vaka tartışmaları sonrası intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerinin olumlu yönde etkilendiği belirlenmiştir. Sonuç: Çalışmada, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerini olumlu etkilediği bulunmuştur. Hemşirelik eğitiminde, öğrencilerin problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerinin güçlendirilmesinde kavram haritası yönteminin kullanılması önerilebilir. Introduction: In nursing education, it is suggested to use different teaching methods such as problem-based teaching, concept mapping to improve problem solving and critical thinking skills of students. This quasiexperimental study with educational intervention was carried out to determine the effect of concept mapping method on problem solving and critical thinking of the intern nursing students. Method: The study was conducted with intern nursing students (n=65) of a Health Sciences Faculty practiced integrated curriculum in 2012-2013 academic year. In this study, it was discussed case studies by using concept mapping method with nursing students practiced in pediatric clinics. The data were collected with questionnaire form, Problem Solving Inventory (PSI) and California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) in pre-post test design. Discussion: Of the intern nursing students; 63.0% were between the ages of 21-23, 73.8% were girls and 93.8% were using the internet. It was determined that the levels of problem-solving and critical thinking of intern nursing students increased after the case studies performed by using the concept mapping method. Conclusion: In this study, it was found to have the positive effect of concept mapping method on the levels of problem solving and critical thinking of the intern nursing students. In the nursing education, the use of the concept mapping method to improve the levels of problem solving and critical thinking of student may be suggested.Öğe Investigation of The Physical Activity and Obesity Levels of Primary School Children: Case of Kayseri Province(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2021) Yazıcı-gülay, Meltem; Korkmaz, Zübeyde; Erten, Zeliha Kaya; Gürbüz, KaanPurpose: To investigate the physical activity and obesity levels in primary school students. Method: This study was conducted on 529 students aged 8-10 years. The height and weight values of the children were measured and their body mass indexes were calculated. Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) levels were evaluated using the Physical Activity Questionnaire for Older Children. Statistical analysis was performed using descriptive statistics, t-test and ANOVA tests. Statistical significance level was accepted as p0.05). While there was no significant difference between physical activity levels according to obesity classification (p>0.05), it was observed that those who were obese had the lowest physical activity scores. Conclusion and Suggestions: It was determined that about a quarter of the children participating in the study were overweight/obese and had moderate physical activity. It is recommended to organize training programs on proper nutrition habits and the importance of physical activity for both parents and children to combat obesity and increase physical activity levels.Öğe Prematüre Bebek Annelerinin Yenidoğan Yoğun Bakım Deneyimleri(2021) Eryürük, Dilek; Başdaş, Öznur; Korkmaz, Zübeyde; Yıldız, İlknur; Mumcu, Özlem; Bayat, MeralAmaç: Sağlıklı bir bebeğe kavuşmayı bekleyen anne, erken doğumu takiben Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerindeki (YYBÜ) koşullar nedeniyle kriz yaşayabilir. Bu krizin başarılı bir şekilde yönetilebilmesi için annelerin yaşadıkları duyguların ve beklentilerinin belirlenmesi önemlidir. Bu çalışma, YYBÜ’ye yatan bebeklerin annelerinin beklenti ve deneyimlerinin belirlenmesi amacı ile nitel çalışma olarak yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Çalışmanın verileri, YYBÜ’ye bebeği yatan 10 anne ile derinlemesine bireysel görüşme yapılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Annelerin; yaşadıkları duygular, bebeğin bakımına ilişkin görüşleri ve hemşirelerden beklentileri derlenerek sunulmuştur.Bulgular: Çalışmada annelerin bebekleri ile ilgili anksiyete, kaygı, korku ve üzüntü yaşadıkları, bebeğin durumu ile ilgili açık-anlaşılır bilgi almak ve bebeklerinin bakımına katılmak istedikleri belirlenmiştir.Sonuç: YYBÜ’ye bebeği yatan annelerin yaşadıkları duygular ve kriz durumu ile baş edebilmeleri için hemşirelerin annelere YYBÜ’yü tanıtmaları, bebeklerine ilişkin açık-anlaşılır bilgi vermeleri, anne bebek etkileşimini ve annenin bakıma katılmasını desteklemeleri önerilmektedir.Öğe Professional Self-Concept and Critical Thinking of Pediatric Nurses in Turkey(2022) Eryürük, Dilek; Korkmaz, Zübeyde; Başdaş, Öznur; Yıldız, İlknur; Erdem, Emine; Bayat, MeralObjectives: There has been an increasing demand for nurses with advanced professional qualifications. A professional self-concept and critical thinking in nurses are necessary for determining complicated patient care needs and for finding and applying accurate and practical solutions in patient management. This study conducted to determine level of critical thinking and professional self-concept and the relationship between these concepts in pediatric nurses. Study Design: The study was conducted with 120 nurses working at a public hospital in Middle Anatolia in Turkey. The data were collected using a questionnaire, the Professional Self-Concept Scale in Nurses (PSCSN) and the California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). Results: A significant positive association was found between the mean PSCSN and CCTDI scores of the nurses (p<0.05). Educational and employment status, voluntary choice of job and communication with other health care professionals influenced the mean scores of professional self-concept and critical thinking in nurses. Conclusion: It was determined that critical thinking ability is important in developing professional self-concept, and educational status, working position, choosing the profession willingly and communication with the other healthcare staff were effective on professional self-concept and critical thinking.Öğe Understanding the world of children and adolescents with chronic disease through esthetic knowing: A qualitative study from a university hospital, Turkey.(Asian Pac. J. Health Sci.,, 2017) Korkmaz, Zübeyde; Akdoğan, Mehmet ŞükrüAim: Chronic diseases that lead to continuous monitoring, treatment, and repeated hospitalizations could affect development (mental, psychomotor, and language development) of children. These negative experiences undergone by children and adolescents may affect disease management negatively. This study was conducted qualitatively with intern nurses to understand what chronic disease means to children and adolescents with chronic diseases using esthetic knowing method. Methods: Intern nurses (n=25) caring for children and adolescents with chronic diseases between 9 and 18 years of age participated in the study. Intern nurses requested children and adolescents to express what it meant to have chronic diseases through drawing, writing, poetry, etc. Focus group interviews were carried out to find out and record the experiences of the intern nurses. Ethical approval and consent from students, children, and adolescents and their parents were obtained. Results: Intern students noticed differences in the reactions of the children and adolescents. They described how esthetic knowing was used as a coping method by the children, comforted them psychologically. Intern nurses stated that they entered the internal world of the child with esthetic knowing, meant that having chronic disease was a punishment, a family burden, dependent and different for children. They established a trust relationship and saw the children’s own weak points. Intern nurses recommended that esthetic knowing should be included in training syllabuses, used by intern students in practice, placed on in-service training, maybe applied to the families and used in other clinics. Conclusion: Esthetic knowing is recommended focusing in nursing education and practice.Öğe Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde Bakımın Sürekliliği Uygulamasına İlişkin Hemşirelerin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma(Ordu Üniversitesi, 2020) Korkmaz, Zübeyde; Derince, Dilek; Başdaş, Öznur; Bayat, Meral; Erdem, EmineAmaç: Bakımın sürekliliği, hemşireye, bireyin sorunları ve bakım gereksinimlerine ilişkin bilgi sürekliliği sağlar. Böylece, sorunların daha iyi anlaşılması, hemşirenin etkin karar verebilmesi ve bakımın devamlılığı sağlanır. Bakımın sürekliliğinin önemli olduğu alanlardan biri de yenidoğan yoğun bakım üniteleri (YYBÜ)’dir. Çalışma YYBÜ’nde bakımın sürekliliğini sağlamak amacıyla, aynı bebeğe aynı hemşirenin bir hafta süreyle bakım vermesi şeklinde yapılan uygulamaya ilişkin hemşirelerin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma bir kamu hastanesinin YYBÜ’nde nitel yöntemler kullanılarak yürütülmüştür. YYBÜ’nde çalışan hemşirelerle derinlemesine görüşme yapılmış ve kaydedilmiştir. Yapılan görüşmelerin ham dökümleri yapıldıktan sonra üç uzman tarafından içerik analizi yapılmıştır. Bulgular: İçerik analizi sonrasında, bakımın sürekliliğinin yenidoğana, hemşireye ve aileye katkısı olarak üç tema oluşturulmuş ve hemşireler bakımın sürekliliği uygulamasının yenidoğanın bakımına, hemşireye ve aileye olumlu katkılarının olduğunu belirtmiştir. Sonuç: Hemşirelerin bütüncül bakım verebilmeleri için bakımın sürekliliği uygulamasının etkin ve yaygın bir şekilde kullanılması önerilmektedir.