Yazar "Kiraz, Fatih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Cinsiyet faktörünün öğrenme ve akademik başarı kapsamında değerlendirilmesi; yapı bilgisi dersi örneği(Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 2018) Kiraz, Fatih; Akdemir, Ömer FarukMimarlık eğitimi, mesleğin iç dinamiklerine bağlı olarak diğer meslek eğitimlerinden farklı bir yapıdadır. Türkiye şartlarında, öğrencilerin lise eğitiminden sonra, genel bir değerlendirme sınavı ile mimarlık eğitimine geçmeleri, mimarlık mesleği ve eğitimi hakkında bilgilerinin olmaması gibi sebeplerle mimarlık eğitiminde zorlandıkları görülmektedir. Bu eğitimin özellikle erken dönemlerinde karşılaşılan uygulamalı konularda, yeni bilgilerin öğrenciler tarafından anlaşılmasında güçlükler yaşanmaktadır. Özellikle yapı derslerinde bu durum daha da belirginleşmektedir. Bu araştırma, biri vakıf biri devlet üniversitesi olan iki mimarlık okulunda yürütülen ve benzer ders içeriklerine ve paralel uygulamalara sahip yapı bilgisi dersleri üzerinden, cinsiyet faktörünün dersin anlaşılmasındaki rolünü araştırmayı amaçlamaktadır. Bununla birlikte öğrencilerin yapı eğitimine yaklaşımlarının, öğretim elemanlarından beklentilerinin ve derste yapılan uygulamalarla ilgili görüşlerinin yine cinsiyet üzerinden değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Yöntem: Çalışmada, 2017-2018 güz yarıyılında Yapı Bilgisi II dersini alan öğrenciler üzerinde, dönem sonunda, dönem boyunca yapılan çalışmalar üzerinden değerlendirmelerin yapıldığı alan çalışması yürütülmüştür. Alan çalışması dâhilinde geliştirilen anket ile araştırmanın yoğunlaştığı konulara dair bulgular elde edilmiş daha sonra bu bulguların değerlendirilmesiyle çalışmanın verileri üretilmiş ve tartışma-sonuç bölümlerinde elde edilen veriler ışığında değerlendirmeler yapılmıştır. Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgulara göre, bazı konularda erkek ve kız öğrenciler arasında farklılıklar görülse de genel olarak mimarlık eğitimi içerisindeki yapı derslerinde öğrenciler arasında cinsiyet faktörünün pek çok konuda herhangi bir belirleyiciliği yoktur. Sonuç: Erkek çalışanların çoğunlukta olduğu yapı ve inşaat sektöründe, kadınların da istihdam oranlarının artması gerekmektedir. Bu bağlamda yapılan çalışma ile meslek hayatı öncesinde cinsiyetin yapı dersleri özelinde akademik başarıya herhangi bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmış ve kadınların yapı alanında daha etkin olabilmeleri için cesaretlendirilmesi ve teşvik edilmesi önerilmiştir. Architecture education has a different formation from all other vocational courses, depending on the internal dynamics of the profession. The fact that students start with a general assessment examination to the university and that they do not have enough knowledge about architectural education and the profession cause students to have difficulty in the education process. Students have difficulties in understanding the new informations, especially in the practical issues encountered in the early periods. This is especially evident in building courses. This research aims to investigate the role of gender in understanding the construction courses, which are conducted in two architectural schools that have similar contents and similar applications, one of which is a state university and the other is a private university. Additionally, the study aims to evaluate the approaches of the students about construction courses, the thoughts about the course contents, the expectations from the instructors and the opinions of the students about the applications made by the teachers. Method: In the study carried out on two different architectural schools, a field study was conducted on the students who took Construction Knowledge II course in the fall semester of 2017-2018 at the end of the semester. The survey, which was developed within the field study, provided findings about the research intensive subjects. The data of the field study was produced by processing these findings in a statistical program (Spss). Afterwards In the discussion and conclusion sections, evaluations were made about obtained data. Results: According to the findings obtained in the research, although there are differences between male and female students in some subjects, in general, there is not much determination based on gender in context of Construction Knowledge courses. Conclusion: In the construction industry, where male employees are the majority, employment rates of women also need to increase. With the study done, it’s been seen that gender has no effect on academic achievement on the building courses. Accordingly, it has been suggested that women should be encouraged to take a more active role in the fields of building and construction.Öğe Effect of mass housing settlement type on the comfortable open areas in terms of noise(Springer, 2017) Akdag, Nese Yugruk; Gedik, Gulay Zorer; Kiraz, Fatih; Sener, BekirThe layout of the structures according to the noise source is an important parameter in terms of the level of noise reaching to both open usage areas and the structure surfaces. In this paper, it is aimed to reveal the effect of mass housing settlement type on the size of suitable open usage areas in terms of noise. Comfortable open usage areas in 25 mass housing alternatives are determined for the case of being affected by three different road noises. The reliability of the simulation results is validated by on-site noise level measurements. As a result, it is seen that better results are obtained in linear, L, C, and U type alternatives than point-type blocks. Especially in alternatives consisting of point- and linear-type blocks, if the noise level is above 75 Leq (dBA), the percentage of comfortable open usage areas is very low. It is determined that the percentage of comfortable open areas increases between 50 and 100% by means of appropriately designed noise barriers.Öğe EVALUATION OF MASS HOUSING SETTLEMENTS IN TERMS OF WIND AND NOISE CONTROL: ISTANBUL AND DIYARBAKIR AS A CASE(Vilnius Gediminas Tech Univ, 2017) Zorer Gedik, Gulay; Yugruk Akdag, Nese; Kiraz, Fatih; Sener, Bekir; Cacan, RasideIn mass housing apartments, the comfort and quality of living conditions may be adversely affected by wind and noise especially on balconies, terraces, gardens and around swimming pools etc. The quantitative and empirical testing of building models according to physical conditions with regard to wind and noise parameters directly affects the formation of buildings in the design process. In this paper, two cities (Istanbul and Diyabakir), which are selected from two different climatic zones in Turkey are considered as examples to create maximum comfortable usage areas depending on wind and noise effects. For mass housing settlement scenarios, common comfortable areas in terms of wind and noise were determined by using Urbawind and soundPLAN softwares. The relevant data and acceptance criteria related to wind and noise and applied procedure are presented in the work. Performed studies show, if the settlements have dominant wind and noise directions, it is possible to find solutions using the geometric properties of the settlement in terms of wind and noise. In general, better comfort results appear in alternatives with L-C-U shaped design features rather than point-type and linear block layouts.Öğe Evaluation of the Analysis of Daylight Performance for Public Buildings Facade Design Improvement(COMPUTATIONAL RESEARCH PROGRESS IN APPLIED SCIENCE & ENGINEERING (CRPASE), 2023) Kiraz, Fatih; Şahin, Merve Uzuner; Dengiz, BernaGlobal climate change threatens the ecosystem and has long-term consequences for societies. Human activities, particularly the use of fossil fuels, contribute to global warming due to greenhouse gas emissions. According to reports from the Intergovernmental Panel on Climate Change in 2001, 2007, and 2013, human activities have been identified as the primary cause of global warming observed since the mid-20th century. Factors contributing to global warming and climate change include energy consumption for electricity and heating, the use of fossil fuels, and the emission of greenhouse gases. Daylighting is important in ensuring the space's energy efficiency, sustainability, and comfort conditions. By incorporating sustainable building envelope designs, achieving the recommended daylighting levels is possible. This article examines the role of facade design in providing sustainable Energy for lighting and its impact on carbon footprint. The case study of the Kayseri Metropolitan Municipality building and the analysis of daylight levels in its spaces serve as a guiding example for the renovation of public buildings. Thus, new methods can be determined to reduce daylight-related electricity consumption with appropriate and straightforward decisions in designing the facades of the working areas of public buildings in Turkey.Öğe Özel ve Devlet Üniversitelerinde Yapı Eğitiminin Kıyaslanması Üzerine Bir Araştırma(2018) Parlak Biçer, Zübeyde Özlem; Kiraz, Fatih; Akdağ, Fazıl; Şahinkaya, EbruÜniversite düzeyindeki meslek eğitimleri içerisinde mimarlık eğitimi, meslek pratiğine bağlı olarak diğermeslek eğitimlerinden farklılık göstermektedir. Uzun ve zorlu bir süreç olan mimarlık eğitimi içerisinde iseteknik bilgi ve uygulama bakımından yoğun bir içeriğe sahip olan yapı dersleri ayrı bir öneme sahiptir. Mimarlıkmeslek pratiği açısından temel teşkil eden yapı derslerinin öğrenciler tarafından algılanması için teorik anlatımınyanı sıra genellikle iki boyutlu çizimler ve maketler araç kılınarak, dersler hoca-öğrenci arasında birebir eğitimşeklinde yürütülmektedir. Ağır ve yorucu bir süreç olan yapı eğitiminde, devlet üniversiteleri ile özel okullararasında farklılıklar olabilmektedir. Çalışmada yapı dersleri içerik ve yöntem olarak benzer şekillerde yürütülenbir devlet üniversitesi ve bir özel üniversite ele alınmıştır. Her iki üniversitedeki yapı derslerinin konuiçeriklerinin öğrenciler tarafından algılanması ve anlaşılmasındaki farklılıklar tarama yöntemiyle incelenmiştir.Bu inceleme yapılırken, yapı derslerinin mevcut teorik ve pratik uygulamalarının öğrencinin anlamasındakietkileri ve öğrencinin dersi daha kolay anlaşılabilmesinde hangi ifade tekniklerinin daha etkili olduğusorgulanmıştır. Çalışma ile devlet ve özel üniversitelerde, yapı eğitiminde temel farklılıklar ortaya konmayaçalışılmış ve eğitim kalitesini artırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir. Ayrıca yapı eğitiminde, konularınanlaşılabilirlik durumları ve anlamayı kolaylaştıracak araçların hangileri olduğu da istatistiksel çalışmalar sonucuulaşılan bulgularla ifade edilmeye çalışılmıştır.Öğe Urbanization process of Kayseri in the 20th century(2020) Kocatürk, Füsun; Kiraz, Fatih; Yücel, Ceyhan; Baydoğan, Murat Çağlar[Abtsract Not Available]