Yazar "Bayat, Meral" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE KAVRAM HARİTASININ PROBLEM ÇÖZME VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME DÜZEYLERİNE ETKİSİ(2017) Erdem, Emine; Efe, Yağmur Sezer; Başdaş, Öznur; Bayat, Meral; Korkmaz, Zübeyde; Uslu, NevinGiriş: Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin, problem çözme ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmek için probleme dayalı öğretim, kavram haritası gibi farklı öğretim yöntemlerinin kullanılması önerilmektedir. Bu araştırma, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeyine etkisini belirlemek amacı ile eğitim müdahaleli yarı deneysel çalışma olarak yapılmıştır. Yöntem: Çalışma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında entegre müfredat uygulanan bir Sağlık Bilimleri Fakültesi'nin intörn hemşirelik öğrencileriyle (n=65) yapılmıştır. Çalışmada, pediatri kliniklerinde uygulama yapan öğrencilerle vaka tartışmaları kavram haritası yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Veriler öntest-sontest şeklinde anket formu, Problem Çözme Envanteri (PÇE) ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ) ile toplanmıştır.Bulgular: İntörn hemşirelik öğrencilerinin; %63.0'ünün 21-23 yaş arasında, %73.8'inin kız olduğu ve %93.8'nin internet kullandığı belirlenmiştir. Kavram haritası yöntemi ile yapılan vaka tartışmaları sonrası intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerinin olumlu yönde etkilendiği belirlenmiştir. Sonuç: Çalışmada, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerini olumlu etkilediği bulunmuştur. Hemşirelik eğitiminde, öğrencilerin problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerinin güçlendirilmesinde kavram haritası yönteminin kullanılması önerilebilir.Öğe Hemşirelik öğrencilerinde kavram haritasının problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi(ERÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017) Korkmaz, Zübeyde; Erdem, Emine; Efe, Yağmur Sezer; Başdaş, Öznur; Bayat, MeralGiriş: Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin, problem çözme ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmek için probleme dayalı öğretim, kavram haritası gibi farklı öğretim yöntemlerinin kullanılması önerilmektedir. Bu araştırma, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeyine etkisini belirlemek amacı ile eğitim müdahaleli yarı deneysel çalışma olarak yapılmıştır. Yöntem: Çalışma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında entegre müfredat uygulanan bir Sağlık Bilimleri Fakültesi’nin intörn hemşirelik öğrencileriyle (n=65) yapılmıştır. Çalışmada, pediatri kliniklerinde uygulama yapan öğrencilerle vaka tartışmaları kavram haritası yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Veriler öntest-sontest şeklinde anket formu, Problem Çözme Envanteri (PÇE) ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ) ile toplanmıştır. Bulgular: İntörn hemşirelik öğrencilerinin; % 63.0’ünün 21-23 yaş arasında, %73.8’inin kız olduğu ve %93.8’nin internet kullandığı belirlenmiştir. Kavram haritası yöntemi ile yapılan vaka tartışmaları sonrası intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerinin olumlu yönde etkilendiği belirlenmiştir. Sonuç: Çalışmada, kavram haritası yönteminin intörn hemşirelik öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerini olumlu etkilediği bulunmuştur. Hemşirelik eğitiminde, öğrencilerin problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerinin güçlendirilmesinde kavram haritası yönteminin kullanılması önerilebilir. Introduction: In nursing education, it is suggested to use different teaching methods such as problem-based teaching, concept mapping to improve problem solving and critical thinking skills of students. This quasiexperimental study with educational intervention was carried out to determine the effect of concept mapping method on problem solving and critical thinking of the intern nursing students. Method: The study was conducted with intern nursing students (n=65) of a Health Sciences Faculty practiced integrated curriculum in 2012-2013 academic year. In this study, it was discussed case studies by using concept mapping method with nursing students practiced in pediatric clinics. The data were collected with questionnaire form, Problem Solving Inventory (PSI) and California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) in pre-post test design. Discussion: Of the intern nursing students; 63.0% were between the ages of 21-23, 73.8% were girls and 93.8% were using the internet. It was determined that the levels of problem-solving and critical thinking of intern nursing students increased after the case studies performed by using the concept mapping method. Conclusion: In this study, it was found to have the positive effect of concept mapping method on the levels of problem solving and critical thinking of the intern nursing students. In the nursing education, the use of the concept mapping method to improve the levels of problem solving and critical thinking of student may be suggested.Öğe Panoramik radyograflar interproksimal çürük tanısında ne kadar güvenilir? Stajyer diş hekimleri ve diş hekimleri ile yapılan bir çalışma(2022) Akyol, Rıdvan; Bayat, Meral; Uslu, Nevin; Erdem, Emine; Efe, Yağmur SezerAmaç: Panoramik radyografların interproksimal çürük tanısında bitewing radyograflar olmaksızın güvenilirliğinin araştırılması, ayrıca stajyer diş hekimleri ve diş hekimlerinin panoramik radyograflarda interproksimal çürük tanısındaki performanslarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmaya Erciyes Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde eğitim gören 20 dönem 4, 20 dönem 5 öğrencisi ve 20 pratisyen diş hekimi dahil edildi. Çalışmada 2020 yılı içerisinde endikasyon dahilinde aynı gün içerisinde hem panoramik hem de bitewing alınmış 11 bireyin görüntüleri kullanıldı. İlk olarak üç Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi araştırma görevlisi tarafından radyograflar değerlendirildi ve bitewing radyograflarda posterior dişlerin interproksimal yüzeylerindeki çürükler ortak bir görüşle kaydedildi. İkinci olarak da çalışmaya katılmayı kabul eden katılımcılar sadece panoramik radyografları değerlendirerek premolar ve molar dişlerin arayüzlerinde çürük olarak değerlendirdikleri lezyonları derinliklerine göre “0”, “1”, “2” ve “3” olarak hazırlanan forma kodladılar. İstatistiksel analizler SPSS v.22 yazılımı ile gerçekleştirildi. Bulgular: Dişlerin çürüğün varlığı ya da yokluğu açısından doğru değerlendirme bakımından en başarılı olanlar pratisyen diş hekimleriydi (%80,52). Bunu dönem 5 (%67,29) ve dönem 4 (%60,12) öğrencileri takip etmekteydi. (p<0,001). Çürüklerin derinliğine yapılan göre yapılan değerlendirmede ise, tüm derinliklerde yine diş hekimlerinin başarı oranı daha yüksekti (p<0,05). Her üç grupta da çürük pulpaya yaklaştıkça tespit edilmesindeki başarı oranı artmaktaydı. En az başarı oranları ise, her üç grup için “1” tipinde bulundu. Çürük bulunan yüzeyler içerisinde hatalı teşhis oranı en yüksek olan bölge üst premolar bölgesiyken, en başarılı bölge ise alt molar bölgesiydi. Sonuç: Panoramik radyograflar arayüz çürüklerinin değerlendirilmesinde, bitewing radyograflar kadar olmasa da yararlı olabilir. Bunda yıllar içerisinde çok sayıda radyograf değerlendirmenin etkisi yadsınamaz.Öğe Prematüre Bebek Annelerinin Yenidoğan Yoğun Bakım Deneyimleri(2021) Eryürük, Dilek; Başdaş, Öznur; Korkmaz, Zübeyde; Yıldız, İlknur; Mumcu, Özlem; Bayat, MeralAmaç: Sağlıklı bir bebeğe kavuşmayı bekleyen anne, erken doğumu takiben Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerindeki (YYBÜ) koşullar nedeniyle kriz yaşayabilir. Bu krizin başarılı bir şekilde yönetilebilmesi için annelerin yaşadıkları duyguların ve beklentilerinin belirlenmesi önemlidir. Bu çalışma, YYBÜ’ye yatan bebeklerin annelerinin beklenti ve deneyimlerinin belirlenmesi amacı ile nitel çalışma olarak yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Çalışmanın verileri, YYBÜ’ye bebeği yatan 10 anne ile derinlemesine bireysel görüşme yapılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Annelerin; yaşadıkları duygular, bebeğin bakımına ilişkin görüşleri ve hemşirelerden beklentileri derlenerek sunulmuştur.Bulgular: Çalışmada annelerin bebekleri ile ilgili anksiyete, kaygı, korku ve üzüntü yaşadıkları, bebeğin durumu ile ilgili açık-anlaşılır bilgi almak ve bebeklerinin bakımına katılmak istedikleri belirlenmiştir.Sonuç: YYBÜ’ye bebeği yatan annelerin yaşadıkları duygular ve kriz durumu ile baş edebilmeleri için hemşirelerin annelere YYBÜ’yü tanıtmaları, bebeklerine ilişkin açık-anlaşılır bilgi vermeleri, anne bebek etkileşimini ve annenin bakıma katılmasını desteklemeleri önerilmektedir.Öğe Professional Self-Concept and Critical Thinking of Pediatric Nurses in Turkey(2022) Eryürük, Dilek; Korkmaz, Zübeyde; Başdaş, Öznur; Yıldız, İlknur; Erdem, Emine; Bayat, MeralObjectives: There has been an increasing demand for nurses with advanced professional qualifications. A professional self-concept and critical thinking in nurses are necessary for determining complicated patient care needs and for finding and applying accurate and practical solutions in patient management. This study conducted to determine level of critical thinking and professional self-concept and the relationship between these concepts in pediatric nurses. Study Design: The study was conducted with 120 nurses working at a public hospital in Middle Anatolia in Turkey. The data were collected using a questionnaire, the Professional Self-Concept Scale in Nurses (PSCSN) and the California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). Results: A significant positive association was found between the mean PSCSN and CCTDI scores of the nurses (p<0.05). Educational and employment status, voluntary choice of job and communication with other health care professionals influenced the mean scores of professional self-concept and critical thinking in nurses. Conclusion: It was determined that critical thinking ability is important in developing professional self-concept, and educational status, working position, choosing the profession willingly and communication with the other healthcare staff were effective on professional self-concept and critical thinking.Öğe Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde Bakımın Sürekliliği Uygulamasına İlişkin Hemşirelerin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma(Ordu Üniversitesi, 2020) Korkmaz, Zübeyde; Derince, Dilek; Başdaş, Öznur; Bayat, Meral; Erdem, EmineAmaç: Bakımın sürekliliği, hemşireye, bireyin sorunları ve bakım gereksinimlerine ilişkin bilgi sürekliliği sağlar. Böylece, sorunların daha iyi anlaşılması, hemşirenin etkin karar verebilmesi ve bakımın devamlılığı sağlanır. Bakımın sürekliliğinin önemli olduğu alanlardan biri de yenidoğan yoğun bakım üniteleri (YYBÜ)’dir. Çalışma YYBÜ’nde bakımın sürekliliğini sağlamak amacıyla, aynı bebeğe aynı hemşirenin bir hafta süreyle bakım vermesi şeklinde yapılan uygulamaya ilişkin hemşirelerin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma bir kamu hastanesinin YYBÜ’nde nitel yöntemler kullanılarak yürütülmüştür. YYBÜ’nde çalışan hemşirelerle derinlemesine görüşme yapılmış ve kaydedilmiştir. Yapılan görüşmelerin ham dökümleri yapıldıktan sonra üç uzman tarafından içerik analizi yapılmıştır. Bulgular: İçerik analizi sonrasında, bakımın sürekliliğinin yenidoğana, hemşireye ve aileye katkısı olarak üç tema oluşturulmuş ve hemşireler bakımın sürekliliği uygulamasının yenidoğanın bakımına, hemşireye ve aileye olumlu katkılarının olduğunu belirtmiştir. Sonuç: Hemşirelerin bütüncül bakım verebilmeleri için bakımın sürekliliği uygulamasının etkin ve yaygın bir şekilde kullanılması önerilmektedir.