Yazar "Akar, Atanur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Covid-19 salgınının çocuk ve gençlerin ruh sağlığına yansıması(Mersin University, 2022) Aksu, Gülen Güler; İncel, İpek; Akar, Atanur; Üstün, Nuran Sinen; Çam, Zahide Dilara; Toros, FevziyeAmaç: Pandemi; bebek, çocuk, genç ve yetişkin olmak üzere toplumun hemen hemen her kesimini ruhsal sağlığı açısından olumsuz etkiledi ve etkilemeye devam etmektedir. Biz pandemi sürecinde psikiyatrik başvurusu olan gençlerde depresyon ve anksiyete semptomları başta olmak üzere ruhsal sorunlarını araştırmayı amaçladık. Yöntem: Çalışmada Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi psikiyatri polikliniğine pandemi başlangıcından bir yıl sonraki 3 aylık dönemde başvuran 9-19 yaş arası 181 hasta yer almaktadır. DSM-IV tanı kriterlerine göre ruhsal muayeneleri yapılan hastaların retrospektif dosya kayıtlarından sosyodemografik özellikleri beck depresyon ve sürekli anksiyete puanları kaydedildi. Bulgular: Çalışmada en sık saptanan tanılar sıklık sırasına göre; anksiyete bozukluğu, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve depresyondu. Kız çocuklarının depresyon ve kaygı puanları erkeklerden anlamlı düzeyde fazlaydı (pÖğe İç-dış grup karşılaştırmalarının kolektif benlik saygısına etkisi(ilge Kagan 2nd International Science Congress, Barcelona, 2019) Akar, Atanur; Akın, Sibel; Elmalı, FerhanÇalışmada ic-dış grup karşılaştırmasının kollektif benlik saygısı üzerindeki etkisini incelemek amaclanmıştır. Bu amacla, iki farklı üniversiteden (devlet ve vakıf) 239 Psikoloji ögrencisinden ic gruplarını (Psikologlar) düşük statüde algılanan (Çocuk Gelişimci ya da Psikolojik Danışman) veya yüksek statüde algılanan (Psikiyatrist) bir dış grupla karşılaştırması istenmiştir. Katılımcılar karşılaştırmalarını grupların statüsü ve yarışmacılık düzeyi üzerinden yapmış, ardından da kollektif benlik algısı ölcegini (Luhtanen ve Crocker, 1992) doldurmuştur. Bulgular, katılımcıların Psikolojik Danışmanları en yarışmacı grup olarak gördüklerini ve Psikiyatristleri ise en yüksek statülü grup olarak degerlendirdiklerini göstermiştir. Devlet üniversitesindeki katılımcıların kollektif benlik saygılarının daha düşük oldugu ve Psikiyatristler ile karşılaştırma yapmaları gerektirildiginde kollektif benlik saygılarının azaldıgı gözlenmiştir. Ayrıca, katılımcıların Psikologların daha yüksek statüde olmasını en fazla Psikolojik Danışmanlar ile karşılaştırma yapmaları gerektirildiginde meşru buldukları gözlenmiştir. Genel olarak bulgular, katılımcıların degerlendirmelerinin ic grup yanlılıgını yansıttıgını, devlet üniversitesindeki katılımcıların daha düşük kollektif benlik saygısı oldugunu ve yüksek statülü grupla karşılaştırma yapmanın kollektif benlik saygısını azalttıgını göstermiştir. The aim of the present study was to investigate the impact of ingorup-outgroup comparisons on collective self-esteem. With this respect, 239 Psychology undergraduates of two different universities (a public and a private university) were asked to compare their ingroup (Psychologists) to either a high status (Psychiatrists) or a low status (Psychological Constantans or Child Development Specialists) outgroup. Participants compared their ingroup and an outgroup in terms of their status and competitiveness and then they competed collective self esteem scale (CSE; Luhtanen ve Crocker, 1992) and rated how legal is the intergroup status differences. Findings revealed that participants rated Psychological Constantans as a more competitive group. Status difference was larger in the Psychiatrist condition, showing that participants rated Psychiatrists as a higher status group. More interestingly, participants in the public university reported lower CSE than the participants in the public university, and their CSE reduced in the Psychiatrists condition. Participants rated higher status of the ingroup as more legal in the Psychological Constantans condition. Overall findings indicated that participants ratings were shaped by ingroup favoritism and psychology students in the public university had lower CSE.Öğe PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK TUTUM BECERİ ÖLÇEĞİNİN (PSTBÖ) UYARLAMASI: GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2020) Akar, Atanur; Aktan, TimuçinBu çalışmanın amacı, Psikolojik Sağlamlık Tutum Beceri Ölçeğinin (PSTBÖ) Türkçeye uyarlamasını yapmak vegeçerlik güvenirliğini incelenmektir. Ölçeğin psikometrik özelliklerini incelemek amacıyla iki farklı çalışmagrubundan veri toplanmıştır. İlk çalışma grubu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, Mersin ili, Toroslar ilçesindedört farklı lisede eğitimine devam eden 423 lise öğrencisinden oluşmuştur. İkinci çalışma grubu için aynıbölgedeki farklı bir lisede öğrenim gören 250 katılımcıdan veri toplanmıştır. Psikolojik sağlamlıktan sözedebilmek için belirgin bir risk faktörünün olması gerektiği ile ilgili alan yazında görüş birliği bulunmaktadır.Bu nedenle araştırmanın örneklem grubu Mersin ili, Toroslar ilçesinde yoksulluk oranının yüksek olduğubölgelerden seçilmiştir. PSTBÖ’nin yapı geçerliliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile incelenmiştir.İlk örneklemde, açımlayıcı faktör analizi yöntemi ile ölçeğin yapı geçerliliği incelenmiş ve kriter ölçeklerlePSTBÖ’nin uyuşma düzeyini incelemek için korelasyon analizleri yürütülmüştür. Bulgular ölçeğin dört faktörlübir yapıya sahip olduğuna ve kriter ölçeklerle iyi bir uyum gösterdiğine işaret etmiştir. İkinci örneklemdeyürütülen doğrulayıcı faktör analiz sonuçlarının dört faktörlü yapıyı desteklediği görülmüştür. Araştırma sonucuelde edilen bulgular, PSTBÖ’nin lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık tutum ve beceri düzeylerini geçerli vegüvenilir bir şekilde ölçmek amacıyla kullanılabileceğini göstermiştir.